VOORKOMEN

VAN EEN BURN OUT
BURn out

Kun je een Burn Out voorkomen en zo ja wanneer is dat nog mogelijk? Hier gaan we wat dieper in op bepaalde zaken die ervoor zorgen dat u een Burn Out weet te vermijden en u een positieve draai geeft aan uw vitaliteit en veerkracht.

Is het niet te laat om een burn out te voorkomen?

Vaak treden de symptomen van een nakende Burn Out al lang op. Het is vooral zaak om die symptomen te herkennen en (nog belangrijker) te erkennen. Dat laatste stelt u in staat om actie te nemen voor het te laat is.

Uit onze ervaring blijkt dat het welhaast nooit te laat is om actief een Burn Out te voorkomen, sterker nog, het mag nooit een excuus zijn om dan meer niets te doen. Alles staat of valt met de zelfreflectie en erkenning van uw klachten en die te vertalen in het zoeken van professionele hulp.

WLO heeft al zeer vele cliënten geholpen om de weg naar een Burn Out definitief om te leiden naar een weg vol vitaliteit en energie.

Hoe voorkom je een Burn Out?

Dat is niet eenduidig aan te geven. Het hangt veel af van de persoonlijke situatie en de achterliggende oorzaken die de Burn Out symptomen aanwakkeren.

Soms liggen die oorzaken overduidelijk in de werksfeer, soms is het een mix van problemen en verwachtingen uit de privé- en werksfeer die de klachten triggeren. WLO kijkt dan ook graag individueel naar de beste begeleiding hierin.

Toch kunnen we een aantal algemene tips noemen die kunnen voorkomen dat u in een situatie van Burn Out belandt. Hier de belangrijkste tips:

 

  1. Beweeg actief
    Sporten maar ook gewoon bewegen via fietsen en wandelen zorgt voor een betere fysieke en mentale gesteldheid. Het verhoogt de veerkracht en de vitailteit.
  2. Zorg voor voldoende rust
    Voldoende slaaptijd, rustmomenten gedurende de dag, de focus op iets anders of helemaal niets, het helpt allemaal om je leven in balans te brengen. Niemand kan zonder rust ook al doen sommige “succes”- verhalen wel eens anders geloven. Trap er niet in!
  3. Richt je aandacht op andere zaken
    Tunnelvisie is nooit goed, zorg voor afleiding en richt je op zaken die je leuk vindt. Sport, spel, een boek lezen, jezelf verliezen in een film of serie, het zijn allemaal zaken die helpen om een Burn Out te voorkomen.
  4. Zeg eens wat vaker NEE
    Geef op tijd en duidelijk aan waar je grenzen liggen. Het is zo makkelijk om overal JA op te zeggen totdat je erachter komt dat NEE vaak het beste is. Misschien moet je omgeving er even aan wennen, maar het is echt een win-win voor alle partijen.
  5. Luister naar je lichaam en neem actie
    Misschien wel het belangrijkste advies: Wanneer je bepaalde symptomen herkent en erkent is het zaak om actie te nemen. Vaak lijkt het makkelijk om zelf pas op de plaats te nemen, maar een goede begeleiding is hierin meer dan welkom. Een vitaliteitscoach kan hierbij een uitkomst zijn.

Herstellen van een Burn Out

Het herstelproces na de constatering van een Burn Out kan lang en moeizaam zijn. WLO heeft een jarenlange ervaring in de begeleiding van dit herstelproces waardoor uw herstel spoediger verloopt. Bovendien wordt ingezet op een blijvend herstel zodat terugval wordt voorkomen.
Lees meer over het herstellen van een Burn Out

Herstellen van een Burn Out 

Bekijk het WLO Vitaliteitsprogramma
Alles over Bewust Vitaal, ons individuele Bewust Bewegen programma en de groepsworkshop Bewust Stilstaan. Duur, prijzen en inhoud van onze programma’s.

Alles over Bewust Vitaal 

Contactgegevens

Villa Klein Dreijen

Stationsweg 46

6861 EJ Oosterbeek

T. 026 - 2051636

M. 06 - 50600570

E. info@wloworkandlife.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief